Stichting De Echte Groenteman
Secretariaat De Echte Groenteman
Postbus 43
9250 AA Burgum
Telefoon, fax en email
T (0511) 46 31 93 - Siebe Jansen
T (055) 35 52 980 - Jerry Kolvoort
F (0511) 46 90 23
E Stuur een email
donderdag 16 september 2010 10:22 Dagelijks noten eten draagt bij aan een gezonder cholesterolgehalte. Dat stellen Amerikaanse en Spaanse wetenschappers op basis van een evaluatie van de resultaten van 25 onderzoeken die in 7 landen werden uitgevoerd.Door elke dag 67 gram noten te eten daalt het LDL-cholesterolgehalte (het 'slechte' cholesterol in het bloed met 7,4 procent, het totaalcholesterolgehalte met 5,1 procent en de LDL/HDL ratio met 8,3 procent Het triglyceridengehalte (vetzuren) van het bloed daalde met 10,2 procent. Het cholesterolverlagende effect was het grootste bij personen met een verhoogd LDL cholesterolgehalte, een lage BMI en bij personen met een Westers eetpatroon.
De 583 proefpersonen gebruikten geen medicijnen die het cholesterol beïnvloeden. Ze aten walnoten, amandelen, macademia's, pinda's, pecannoten, pistachenoten of hazelnoten. De wetenschappers hebben hun studie gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Archives of Internal Medicine.
Bron: Dieet