Social media en online verkoop – Hoe? Wat? Wanneer?
Dat de inzet van social media en online verkoop kunnen bijdragen aan een verhoogde omzet is geen discussiepunt meer. Toch is het niet vanzelfsprekend dat deze online verkooptools worden ingezet. Want: Hoe zet je deze middelen goed in? Wat moet je communiceren? Wanneer breng je wat in beeld? Twee ondernemers van De Èchte Groenteman delen ervaringen.
William van der Vegt uit Zwolle is actief op Facebook en heeft een online verkoopkanaal. Marcel Brouwer-Louwrink uit Wormer focust zich voornamelijk op Facebook, maar ziet ook kansen in het gebruik van Instagram.
Social media
Hoe vaak, wat en waar?
Zowel William als Marcel zijn actief op Facebook. Beiden geven aan dat het belangrijk is om verrassend te blijven voor de volgers. “Elke dag een bericht plaatsen geen zin heeft, twee keer per week is genoeg.” zegt Marcel.
Maar wat vinden volgers nou interessant? Marcel zegt: “We plaatsen hoofdzakelijk foto’s en filmpjes van onze producten. Dat is wat mensen ook in de winkel terugzien.” William publiceert wekelijks een filmpje met daarnaast een bericht over een specifiek onderwerp, hij zegt: “We proberen het netwerk om de winkel heen te laten zien aan de mensen, bijvoorbeeld de telers.”
Naast Facebook zijn er natuurlijk tal van andere social media kanalen. William gaat in 2019 van start met een YouTube-kanaal om de filmpjes beter in te zetten en de vindbaarheid in Google te verbeteren. Marcel ziet kansen met Instagram en is nu bezig met de ontwikkeling van een strategie hiervoor.
Zelf doen of uitbesteden?
De keuze om de social media kanalen zelf te onderhouden of uit te besteden is van veel factoren afhankelijk. Met name ‘tijd’ en ‘creativiteit’ zijn vaak genoemde redenen. William en Marcel hebben beiden een andere visie hierop.
Marcel zegt: “Wij hebben het onderhoud in eigen hand. Dit is een bewuste keuze, want op deze manier hebben we naar ons gevoel meer controle op wat er wordt gecommuniceerd en wat er gebeurt.” Daarentegen geeft William aan: “Ik vind het moeilijke materie, dus ik ben blij met externe ondersteuning. Wekelijks worden er filmpjes voor ons gemaakt en via een tool kunnen wij straks eenvoudig live filmpjes streamen en op social media plaatsen. We willen het wiel niet opnieuw moeten uitvinden.”
Wat levert het op?
Op social media zijn diverse statistieken beschikbaar. Zowel Marcel als William bekijken deze statistieken regelmatig. William heeft zelfs een wekelijkse melding ingesteld om te zien hoe de facebookpagina presteert. Toch blijft het lastig om het directe effect op de omzet meetbaar te maken. Marcel zegt: “Van klanten in de winkel krijgen we vaak reacties op onze Facebookberichten. Dit laat zien dat de boodschap aankomt.”
“Werk op social media met filmpjes, dat werkt beter dan foto’s.
En laat mensen zien wat je doet! Film eens de bereiding van een bepaald product.”
– Marcel Brouwer-Louwrink
Online verkoop
Waarom online verkoop?
Voor de één een vanzelfsprekendheid, maar voor de ander een ‘ver-van-mijn-bed’-show. Elke ondernemer heeft zijn of haar eigen redenen om wel of niet aan online verkoop te beginnen, zo ook Marcel en William. Waar Marcel alleen fruitmanden online aanbiedt, heeft William een complete webshop. William legt uit: “Al 5-6 jaar zijn wij bezig met online verkoop. In de loop der jaren hebben we al veel zien veranderen. We zijn begonnen met een gezamenlijke webshop van de versgroep, samen met de bakker en slager. Dit werkt voor ons niet meer, omdat bezoekers te vaak moeten klikken voordat ze zijn bij wat ze zoeken. Daarom gaan wij vanaf 2019 individueel verder.”
Waarom online verkoop?
Wat er aangeboden wordt in de webshop is allesbepalend. Waar William jaren terug uit de voeten kon met de standaard producten ziet hij nu dat de focus met name moet liggen op maaltijden en fruitmanden.