De Èchte Groentemannen in trek voor leveringen aan derden
Dat een groenteman meer doet dan alleen de verkoop in de winkel bewijzen onze leden Erik Berends en Sjoerd Veeneman. Voor beide ondernemers geldt dat bijna de helft van de omzet voortkomt uit levering aan instellingen, horeca, werkfruit of zelfs het retailkanaal. Genoeg ervaring dus om hier eens wat dieper op in te gaan.
Al sinds jaar en dag is de groentespeciaalzaak aantrekkelijk voor instellingen, retail en horeca. Erik Berends uit Haren levert al 17 jaar aan derde kanalen en Sjoerd Veeneman uit Apeldoorn maar liefst al 25 jaar! Voor beide ondernemers een ideale combinatie met de verkoop vanuit de winkel.
Diversiteit aan leveringen
De leveringen aan de kanalen zijn zeer divers. Erik Berends zegt: “Het loopt uiteen van stamppotten voor restaurants tot rauwkostsalades voor bemanningsleden van een luchtvaartmaatschappij.” Sjoerd Veeneman voegt daaraan toe: “We leveren in elke gewenste hoeveelheid en vorm, dat is het voordeel van een productieruimte in eigen huis.”
Groei zonder actieve promotie
Beide ondernemers zien een toenemende groei in de levering aan derde kanalen. Bij zowel Erik Berends als Sjoerd Veeneman komt inmiddels bijna de helft van de omzet uit deze leveringen, respectievelijk 45% en 40%. “Nieuwe klanten komen binnen door goede mond-tot-mond reclame. Daarnaast dragen ook onze website en de 2 auto’s die dagelijks door het hele gebied rijden hieraan bij.” zegt Erik Berends. “Ze moeten het je ook gunnen.” zegt Sjoerd Veeneman. “Op prijs en kwaliteit kunnen we ons bijna niet onderscheiden ten opzichte van groothandels. Onze persoonlijke aandacht, snelheid en flexibiliteit daarentegen zijn onze kracht.”
“Winkel blijft voorop staan! Dit is het allerbelangrijkste.”
– Erik Berends
Werkfruit steeds populairder
De laatste jaren is het concept ‘werkfruit’ steeds populairder geworden. Sjoerd Veeneman zegt: “We zien steeds meer aanvragen voor werkfruit voorbij komen. Daar staat tegenover dat de concurrentie voor het leveren van werkfruit ook steeds groter wordt.” Beide ondernemers ervaren dat werkfruit ook nieuwe klanten in de winkel kan opleveren. “Wanneer ze zo’n lekkere mandarijn op het werk hebben gegeten, willen ze dit ook graag voor thuis kunnen meenemen.” zegt Erik Berends.
Súper vers en breed assortiment
De huidige trend waarbij producten zo vers mogelijk moeten zijn brengt de groentemannen in een ideale positie. Door de hoge doorloopsnelheid in de productie voor de leveringen aan derden hebben zij elke dag verse producten nodig. Dit geeft tevens een enorme voorsprong van versheid in de winkel. Daarnaast kunnen beide ondernemers een breed assortiment in de winkel aanbieden. “Sommige bijzondere producten, zoals oesterzwammen, hebben wij continu vers vanwege de inkoop hiervan voor een restaurant.” zegt Erik Berends.
Meer dan alleen extra omzet
Zowel Erik Berends als Sjoerd Veeneman zien veel voordelen van de combinatie van winkelverkoop met leveringen aan derde kanalen.
- Nooit meer verloren uren, er is altijd wat voor te bereiden
- Verser en beter assortiment door de hoge doorstroom van producten
- Inkoopvoordeel door hogere volumes
- Breder assortiment door diversiteit aan leveringen
- Lagere kostprijzen door efficiënte productie
“Maar je doet het er niet even bij.” waarschuwt Erik Berends. Ook Sjoerd Veeneman geeft aan: “Je moet de juiste personen in huis hebben om er een succes van te maken.” Daarnaast is het goed opletten met welke partijen je een leveringsovereenkomst aan gaat. “Bekijk goed met wie je te maken hebt en wat de kredietwaardigheid is. Zo voorkom je vervelende situaties omtrent betalingen” voegt Sjoerd Veeneman nog toe.
“Focus niet alleen op één grote klant, dat maakt je teveel afhankelijk.”
– Sjoerd Veeneman
Elkaar versterken
Tijdens de periodieke bijeenkomsten die georganiseerd worden door De Èchte Groenteman wordt veel kennis onderling gedeeld. Erik Berends zegt: “Het onderlinge contact is voor mij belangrijk. We delen ervaringen, recepturen en werken concepten verder uit.” Sjoerd Veeneman ziet ook een groot voordeel in de keuringen van Bureau de Wit. Dit garandeert goede kwaliteit en de derde kanalen hechten veel waarde aan deze rapporten.”