Explosieve groei in kant-en-klare maaltijden
Verse, gezonde maaltijden zonder onnodige toevoegingen. Steeds vaker zijn consumenten hiernaar op zoek. Nog nooit was de groei in verkochte maaltijden zo groot als de afgelopen jaren. Een aantal van onze ‘deggers’ zijn inmiddels gespecialiseerd in het maaltijdensegment.
De Èchte Groenteman ondernemers Ronald Jansen uit Burgum en Marcel Bouwmeester uit Vaassen bieden al jaren verse kant-en-klare maaltijden aan. Waar bij eerstgenoemde het aanbieden van maaltijden in 2009 puur is ontstaan vanuit een concrete klantvraag, was het bij de tweede een gat in de markt vanwege de afnemende kwaliteit van de reguliere aanbieders.
Explosieve groei
Na een gestage groei door de jaren heen is het aantal verkochte maaltijden per week de afgelopen jaren explosief toegenomen. Marcel Bouwmeester zegt: “200 kilo stamppot in de week is nu heel gewoon. Daarnaast is de verkoop van Kruudmoes deze zomer met 100 liter gestegen ten opzichte van vorig jaar! Van 250 naar 350 liter.” Ook Ronald Jansen ervaart dit: “In 2017 zagen we een stijging van 10% ten opzichte van 2016 in het aantal maaltijden op jaarbasis.”
Het sneeuwbaleffect
Beide ondernemers geven aan dat het “sneeuwbaleffect” duidelijk aanwezig is. Door mond-tot-mond reclame komen steeds meer ouderen, maar ook jongeren, naar de winkel voor een gezonde en verse maaltijd. “Ouderen praten over twee dingen; het weer en wat ze hebben gegeten. De visite hoort dit aan en wordt nieuwsgierig.” zegt Marcel Bouwmeester. Daarnaast merken beide ondernemers dat de groeiende verkoop van maaltijden een positief effect heeft op de verkoop van andere groenten- en fruitproducten.
Soorten maaltijden
Om zowel de ouderen als de jongeren aan te spreken is het aanbod van maaltijden per week divers bij beide ondernemers. De ca. 20 beschikbare maaltijden variëren van traditionele aardappels, vlees en groenten tot aan eigentijdse ovenschotels en pastagerechten. “We merken dat de ouderen voornamelijk de maaltijden vooraf bestellen. De jongeren komen de maaltijden vaker in de winkel afhalen.” geeft Ronald Jansen aan.
Bezorging aan huis
Voornamelijk voor de oudere doelgroep is het aanbieden van bezorging aan huis een must. Beide ondernemers bieden dit aan in een door hen afgebakend gebied. De één bezorgd dagelijks, de ander drie keer in de week. Marcel Bouwmeester geeft aan: “Momenteel brengen wij 600 maaltijden per week weg. ’s Morgens worden de maaltijden bereid en daarna worden ze direct bezorgd. Dus super vers!”
Goede balans winkel en maaltijdenservice
Beide ondernemers geven aan dat een maaltijdenservice iets is dat je er niet zomaar even bij doet. “Deze uit de hand gelopen hobby vraagt om een serieuze tijdsinvestering. De winkel blijft op nummer 1 staan en mag niet lijden onder de maaltijdservice. De klanten die speciaal naar de winkel komen verdienen tijd en aandacht.” zegt Ronald Jansen. En Marcel Bouwmeester waarschuwt ondernemers die overwegen hun maaltijdenservice uit te breiden: “Begin rustig, het moet groeien. Niet gelijk 30 maaltijden tegelijk aanbieden.”
De toekomst…
Zowel Marcel Bouwmeester als Ronald Jansen verwachten dat de groei in de verkoop van maaltijden de komende jaren nog gestaag zal blijven groeien. “Voornamelijk de jongeren tussen de 25-30 jaar gaan steeds minder koken vanwege hun drukke bestaan. De behoefte aan een gezonde maaltijd is er wel, daarom zullen zij steeds vaker zoeken naar een verse en gezonde maaltijd van de specialist.” zegt Marcel Bouwmeester. Daarbij geeft Ronald Jansen aan: “Vanuit Den Haag worden ouderen gedwongen om langer thuis te blijven wonen. De kinderen en kleinkinderen zijn niet altijd in staat om voor de (groot)ouders te koken. Een gezonde maaltijd van de specialist biedt dan uitkomst.” Daarnaast ziet Marcel Bouwmeester nog een groeikans in ontbijt, werkfruit, lunch- en overwerkmaaltijden voor bedrijven. “Met 2 full-time koks hebben we de capaciteit ervoor, dus laat maar komen!” sluit Marcel Bouwmeester af.
Leer van elkaar
Dat de ‘deggers’ een hechte en gepassioneerde groep AGF ondernemers zijn is al bekend. Ook op het gebied van maaltijden worden er regelmatig bijeenkomsten gehouden om kennis uit te wisselen. Af en toe in samenwerking met leveranciers. Ronald Jansen zegt: “Al pik je maar 1 ding op, dan heb je weer wat geleerd.”